Translate,Home

zondag 3 december 2017

weekbabbel 3 - 10 dec 2017

              Ad de JONG  -  HEUKELUM
                                       Duivinnenbak om ze apart op te sluiten
Beursdagen

De NPO dagen komen er weer aan , dit jaar enkele weken later dan in voorgaande jaren.  Dit jaar gaan op 9 en 10 december in Rosmalen  de deuren open. De kampioenen worden in de avond uitgereikt en is wat ik begrijp alleen voor kampioenen en genodigden. Waarom niet voor ieder lid , we betalen toch alle contributie. Als er in een club alleen een feestavondje zou zijn voor de kampioenen dan is er denk ik veel onvrede. Ook komt er dit jaar weer een tentoonstelling die de voorbije jaren niet veel voor stelt. Mogelijk dat het huidige bestuur / commissie hierin het stuur kan om gooien zodat er wat meer animo voor is. Veel melkers gaan er toch maar naar toe zodat je bij kan kletsen met anderen die je alleen op een beurs ziet. Ga je niet naar de beurs dan kan je zaterdag  het Ledencongres en in de avond de feestavond live mee kijken.
Op eigen hok

Op 1 december ben ik de kwekers gaan belichten daar ik ze probeer om op 8 december te koppelen. Ze worden bijgelicht van 7 – 9.30 uur en in de namiddag van 15.30 – 21 uur , met het bekende tijdklokje. Zo hoef ik niet meer naar het hok om het licht aan/uit te doen. Een week bijlichten is lang genoeg denk ik. Dan hebben ze maar een paar dagen langer werk om te leggen. De kwekers zitten ieder apart in boxen dus hier geen verkeerd vliegen. Ik had nog een stel broedbakken van 60 cm breed en deze heb ik in tweeën gezaagd. U zal zich afvragen waarom dat. Als ze op de eerste ronde jongen zitten kan ik de halve broedbak boven de schaal zetten waar de jongen in zitten waar een broedschaal op kan staan. Zo kan de duivin daar de eieren van de tweede ronde leggen. Zette altijd de 2e schaal naast de jongen en dan lag er nog wel eens een ei  naast de schaal. Want de jongen kropen daar toch vaak bij. Ook lag er dan soms een ei  een poosje koud en dan maar één jong. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus nu zo maar eens proberen. Met de vliegduiven wacht ik nog een maandje om ze te koppelen. Eerst deze jongen groot brengen. 
Vraagje                                                                                                                                                                     
Er kwam een vraag over de duivinnen/nonnen bakken.  Deze heb ik laten maken door Marco Zandvoort. Ze kunnen met hele deuren zijn ,  die ik heb ( 2x 15 duiven) daar kan je de duiven apart in doen of uit halen. Wel duurder maar deze zijn zeker aan te bevelen het is zeer makkelijk. Als je enkele duiven in wil manden kan je ze er zo uit pakken. Wil je de duiven een keer op je gemak bekijken dan is dit ook ideaal. Kijk maar eens op de site http://www.mazati.nl   Ik heb geen aandelen bij wie dan ook maar ik wil u laten delen in wat ik heb en hoe ik het doe. Goede gezondheid en hou je haaks.
mail  addejongheukelum@hotmail.com                                                                                                                 http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten