Translate,Home

zondag 8 januari 2017

weekbabbel 8 - 15 januari 2017

               Ad de JONG  -  HEUKELUM

Nee , zo snel gaat het hier niet. Er liggen nu eieren in de schaal , eerst maar afwachten of ze uit komen. Dan nog kijken hoe ze opgroeien. Ik hoop in ieder geval dat er net zulke jongen komen als er op de foto staan. Deze zijn van enkele jaren geleden , wel een 1e prijswinnaar. Kreeg een mail van Ron & Dennis Veggel uit Utrecht dat er vorig jaar één jong van hier en twee jongen uit duiven van mij een eerste hadden gevlogen. Zo zie je dat ze het bij een ander wel doen. Had een bon geschonken voor één jonge duif aan de Snelle Wieken Gorinchem en deze bon staat nu te koop op www.toppigeons.nl  Het is bon 14. Er staat bij dat ik in Spijk woon. Nico het is nog steeds Heukelum …. foutje bedankt.

Glibberen en glijden

Door de deskundigen was voor zaterdag een glibberdag voorspeld. Dit vanwege de eerste sneeuw dit jaar die over zou gaan in ijzel. Dat het glad was dat hebben we geweten. Op de rijkswegen zijn meer dan 500 ongelukken gebeurd met één dode en gewonden. Ook heel veel blik schade. Ondanks de oproep om thuis te blijven is daar te weinig gehoor aan gegeven. Dit komt ook wel denk ik omdat er tegenwoordig veel te snel een code wordt gegeven. Men vindt het onderhand wel goed en daarom geef men er geen gehoor meer aan. Zo zie je dat mensen zich liever niet laten commanderen. Toen ik in de morgen naar de duiven ging lag ook hier een laagje sneeuw met daar bovenop ijzel. Het lopen ging prima totdat ik bij de schuur kwam waar door de wind geen sneeuw lag maar wel een laag ijs. Gelukkig kon ik me net overeind houden , je zou zo maar wat kunnen breken. De kleinkinderen in Zuilichem hebben zich wel vermaakt. Ze konden daar van de dijk af glijden op een slee. Ook hebben ze een paar mooie sneeuwpoppen gemaakt. Gelukkig was het voor hun zaterdag en was het geen schooldag nu hebben ze er van kunnen genieten.  Het was heel de dag oppassen geblazen en daarom zijn we thuis gebleven. Ben toch niet veel buiten geweest de eerste week van het nieuwe jaar daar ik een fikse longontsteking had , een kuur van de dokter gehad. Mooi dat er schaatsen op de televisie was , daar kijk ik wel graag naar. Zo zag ik dat we al mooi 2 kampioenen hebben , Ireen Wüst en Carl Verbij. Vandaag maakt Sven Kramer ook een grote kans. Er zijn nog meer podium plaatsen voor ons Hollanders. Prima gedaan jongens en meisjes. Als de postduivenliefhebbers uit Holland het ook zo doen op de Olympiade in Brussel dan hebben ze het ook goed gedaan.

Op eigen hok

De 33 weduwnaars zitten vanaf de avond van 27 december bij elkaar. Zaterdagavond 7 januari liggen er bij 29 koppels eieren. Dus uitermate vlot gegaan. Ze kunnen nu van lieverlee los op het hok. Ik moet wel goed kijken naar een paar oudere doffers die vorig jaar naar de buurvrouw gingen. Het resultaat natuurlijk kapotte eieren. Ik denk om die enkele klier doffers op voorhand al te ontkoppelen. Dan brengen deze maar geen jongen groot. Zo hoop ik dat zo de rust in het hok blijft. Wil dit jaar zeker wel jongen uit de vliegers.
Bij de kwekers zijn de eieren weg genomen en op de kast gelegen in de kamer. Wel heb ik er een stenen ei onder gelegd. Toen bij de laatste op 28 december het tweede ei lag heb ik alles weg gehaald en konden ze voor de tweede keer op eieren gaan komen. Alle 12 kweekkoppels hebben weer gelegen. Dus super snel gegaan. Van de eieren die op de kast hebben gelegen is het niet zo goed afgelopen. Van de 12 koppels van 5 koppels de eieren niet goed. Wat de oorzaak daar nu van is ?  Misschien was het zaad niet goed genoeg of  lagen op die plaats de eieren niet goed. Had de eieren iedere dag een paar keer voorzichtig omgedraaid. Het is in ieder geval een flop geworden. Vroeger had ik ze weleens een week op de kast gehad en toen ging het goed. Dus dat doe ik dus ook maar niet meer. Dat de duiven gezond zijn daar twijfel ik niet aan anders kwamen ze allen weer niet zo snel op eieren. Nu maar afwachten of ze deze ronde wel allemaal goed zijn.
Goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten