Translate,Home

zondag 20 november 2016

weekbabbel 20 - 27 november 2016

               Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                     Lekker druk op de NPO beurs

Zondag naar de beurs geweest daardoor de babbel wat later dan u gewend ben. Ik vond het heel wat drukker dan eerdere jaren op deze NPO beurs. Dus de gratis entree heeft daar waarschijnlijk wel aan mee geholpen. Bij binnen komst kreeg je “ De Eendaagse Fondspiegel “ een uitgave van Dream Pigeons. Een prachtig naslagwerk over de dagfondvluchten van 2016. Gelukkig waren er wel duiven vanwege de vogelgriep. Men zag weer bekenden en er werd veel bij gepraat. Hoorde dat het bij de prijs uitreiking van onze Kampioenen niet zo druk was. Dat is natuurlijk jammer daar het toch een hele eer is om daar bij te staan. Het NPO bestuur heeft hun uiterste best gedaan en is daar heel goed in geslaagd. De kerstbeurs was nu nog een beetje karig het was dan ook de eerste keer. Zou dit volgend jaar weer zijn dan hopelijk wat meer standhouders en dat veel meer vrouwen mee gaan met de mannen. Op teletekst staat de uitslag van de keuring. Wat me opvalt is dat er veel duiven met 92,5 punten zijn. Zelfs nogal wat jongen. Vind dit te hoog gewaardeerd. U weet dat ik boer ben geweest en de koeien konden toen meen ik gewaardeerd worden tussen de 70 en 100 punten dus veel meer spreiding. Een super oude koe keer 93 á 94 punten en een super 2 jarige kon niet hoger dan ik meen 88 punten krijgen. Een jong dier moet nog uit groeien en kan nooit een gelijk aantal punten dan een oude halen. Ik vind dat bij de duivenkeuring een veel ander punten systeem moet komen en dat niet alle duiven maar een paar punten verschillen. Bij een keuring in de club wordt meestal nooit onder de 90 punten gegeven terwijl een duif misschien maar 70 (extreem) waard had moeten zijn. Maar dan hoor je dat iedereen die met de tentoonstelling mee doet tevreden hoort te zijn. Maar als een beginnend liefhebber met een 90 punten duif die eigenlijk niks waard is gaat kweken wordt de liefhebber zand in de ogen gestrooid. Daarom zeg ik ga naar een punten systeem van wat ze waard zijn en dat er meer verschil is tussen een dweil en een super. Hoorde dat volgend jaar de NPO beurs voor één jaar in Rosmalen zal zijn. En daarna ….. naar het mogelijk centaal gelegen Gorinchem. We zullen het later wel zien.

Op eigen hok

Zoals bijna ieder jaar barst het hier weer van het ongedierte , vooral ratten. Onder de rennen van de duivenhokken staat gif. Maar het lijkt wel of ze er van groeien. Iedere dag maar weer bij vullen totdat ze er niet meer aankomen. Dan hoop ik maar dat ze verdwenen zijn. Had vroeger de kwekers bij de sloot zitten. Kwam eens in het hok en een duif dood en aangevreten. Heb de duiven er toen maar uitgehaald en de ratten maar gaan voeren. Toen had je nog gif waar ze van dood gingen. Na een weekje konden ze al weer in hun hok. Nu zitten daar bijna nooit geen duiven meer alleen als een weduwnaar is weggebleven gaat zijn duivin daar in zodat ik die niet iedere week bij de doffers hoef te doen. Ze blijf uiteraard wel want komt de doffer terug kan ze er weer bij. Maar goed nu dus weer een hele plaag en maar blijven voeren. Nu twee dagen hebben ze niet meer aan hun lekkernij gezeten. Hopelijk is dit probleempje opgelost.
Met de duiven gaat het prima , deze week heb ik eens enkele vliegdoffers in de hand genomen. Wat me opviel was dat ze super zacht waren. Er zijn er die op één pen staan maar de meeste hebben de laatste gegooid. De doffers waren prima op gewicht , als ze in het seizoen zo zijn dan zit het wel goed , denk ik. Kreeg weer een mailtje wat ik ze ga voeren als ze door de rui zijn. Alle duiven krijgen het zelfde voer. Ik meng VTB 9 en Brian 1 beide van Ronny van Tilburg door elkaar. Dit is naar mijn idee prachtig voer , niet te zwaar en niet te licht. Ze krijgen nu in de morgen 10 gram en in de namiddag 12,5 gram en dat is voldoende. Ze komen niet los , dat mag trouwens nu ook niet met de vogelgriep. Dus liefhebbers die ze toch loslaten hou ze vast in uw en ieders belang. Op dinsdag na het bad krijgen ze iedere week Allerlei van Ronny. Kijk nu al weer uit naar de lente , dit koude vochtige weer hou ik niet zo van.
Goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten