Translate,Home

zondag 18 september 2016

weekbabbel 18 - 25 september 2016

               Ad de JONG  -  HEUKELUM


Van een oude rollator heb ik een karretje gemaakt om de manden mee te verplaatsen. De buis is verlengt en hij rijd perfect vanwege de iets grotere wieltjes. Toen ik voor het eerst in de club kwam rolden de ogen van de liefhebbers er zowat uit. Ze dachten wat hebben we nou aan onze rollator hangen ….. haha. Ik heb zes van deze kisten , ze kunnen er makkelijk op. Ik kan er inmiddels prima mee te rijden , makkelijk voor later !! Een tip : heeft u ook een oude zet die in de club zodat iedereen de manden er mee kan vervoeren.

Glimlach

Vorige week kreeg ik een glimlach op mijn gezicht toen ik de Duif en Het Spoor in de bus kreeg. Bij de Duif had men het bij de jonge duiven over “ Winnaar  Nat. Derby der Junioren “. Mijn gedachte is als je op 4 plaatsen lost zijn er 4 sector overwinnaars maar geen snelste nationaal van 4 lossingen. Los je in meerder keren bij je afdeling op de zelfde losplaats dan kan een half uur eerder of later los al veel snelheidsverschillen opleveren. Zie al gebeuren dat een afdeling op de zelfde plaats in 4x om de kwartier lost en dan toch één winnaar. Voorop bij Het Spoor stond “ Winnaars derby der Junioren “. Zover als ik weet zijn er geen derby ringen meer te bestellen wat vroegere jaren wel kon. Doordat we geen Nationaal Orléans meer hebben is dit kaarsje ook uit gegaan. En dan dit betitelen als derby vlucht dan krijg je toch een glimlach op je gezicht van hoe komen ze erbij. Waarschijnlijk hoopt men net als veel liefhebbers dat dit weer terug komt. Ook bij onze afdeling is er een auto vlucht waar bijna niet op wordt ingezet. Ze kunnen beter een rollator vlucht houden , die is mogelijk wel voltekend en daar hebben de meeste liefhebbers meer aan … haha.

Op eigen hok

Door de abnormale hoge temperaturen voor half september kunnen de duiven nu lekker genieten door in de middag in de ren te zitten / liggen. Doordat het hok op het zuidoosten staat is het in de middag lekker behaaglijk uit de zon. De oudere duiven gaan al goed hun veren los gooien terwijl ze nu op eieren zitten. Ik heb er stenen eieren onder gelegd zodat ze niet meer op jongen komen. Het is de natuur dat ze nu aan een nieuw verenkleed beginnen. Hier gaan de duiven als het mogelijk is om de andere dag in bad. Ze gaan er graag in en dat is een goed teken. Van vorige zaterdag Morlincourt is er nog één zomerjong onderweg. Maandagmorgen kwam de laatste van de oudere jongen. Deze had al eens in Barendrecht en Rotterdam gezeten. Toch weet ze de weg naar huis te vinden. Ze kan in 2017 als weduwduivin dienst doen , ze was gekoppeld aan een doffertje en deze mogen bij elkaar blijven. Heb ook alle doffers die mogen blijven bij weduwnaars gedaan , ook de duivinnen. Ze mogen koppelen en een keer op eieren komen. Als ik zie hoe de oudere duiven ruien nu ze op eieren zitten zal dat denk ik geen bezwaar zijn om ze nu alvast te koppelen. Dan is het later met koppelen makkelijker. Heb nu ook weer een hokje met duivinnen die als non gespeeld gaan worden. Dit zijn de zomerduivinnen aangevuld met vroege , allemaal geboren in 2016. In totaal zitten er nu 21. Over enkele dagen is het plan om ze geregeld los te laten. Zo weten ze allemaal waar ze naar binnen horen te gaan. Hopelijk sneuvelen er geen door de roofvogels zodat er een mooi koppeltje is om met elkaar te trainen. In 2016 is er niet met nonnen gespeeld in het komend jaar ga ik het bij leven en wel zijn weer doen.
Vernam dat er sommige vluchten niet al te goed zijn verlopen. Ben blij dat we geen vlucht meer hadden vandaag. Wilde zaterdagavond op de site van de Compuclub naar de uitslagen maar kon de uitslagen niet bekijken ! Nu zondagmorgen kon dat nog niet. Zag zaterdag op de meldsite dat in Friesland alle vroege duiven in Urk zaten. Is ook wel eens anders maar vandaag hadden ze de beste.
Goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten