Translate,Home

zondag 3 juli 2016

weekbabbel 3 - 10 juli 2016

               Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                 Bij Ko Schoenmakers de duivendokter.
 Bij de duivendokter

Voorbije maandagavond naar IJsselstein geweest om de duiven te laten controleren. Ook Piet van Vliet was mee geweest zodat ik niet alleen op pad hoefde te gaan. De koffie stond al klaar dus eerst een lekker bakkie van assistent Willem. Had 4 weduwnaars en 2 latere jongen mee genomen. Bij één weduwnaar werd wat geel geconstateerd. De anderen hadden niets , ook niet in de mest die ik vorige week had mee genomen toen ik de jongen na had laten kijken. Dinsdagmorgen daarom de weduwnaars op hun nuchtere maag een geel pil opgestoken. Zo zie je maar weer dat je de duiven toch regelmatig moet laten controleren. Als het niet nodig is niks doen , is er wel wat kan je gelijk ingrijpen.

Op eigen hok

Van zwarte zaterdag vorige week is nog één doffer van Tours onderweg. Erger vind ik dat van de 4 overnacht brothers er nog maar één terug is. De vader van deze vier komt van Gerard Schalkwijk uit Lopik die super vroeg heeft gedraaid op Periquex (3x TT). Ook op Agen zat Gerard weer top ( 1e Noordelijke Unie ). De moeder van het viertal komt van Gert-Jan de Hoogh uit Oosterhout. Gert-Jan was 53e van Agen.
Woensdag de jongen weg gebracht naar Geertuidenberg bijna 20 km door de lucht. Toen ik bijna thuis was zag ik ze al rond vliegen. Ze hadden het dus snel gedaan (17 - 18 minuten). Goede hoop om zaterdag mee te doen. Woensdagavond nog een keer los. Er bleven er enkele buiten en toen het ging regenen lagen ze met de vleugels omhoog op het dak , niks mis mee. Later zijn ze naar binnen gekomen. Toen ik donderdagmorgen in het hok kwam hadden er verschillende voer uit gekotst .. coli. Vrijdagavond gaan ze in ieder geval niet mee. Ik heb vanaf 1975 duiven en heb bij de duiven nog nooit coli gehad. Nu dus wel , had het liever enkele weken eerder gehad. Hoorde dat veel liefhebbers kampen met coli bij de jongen. Ook het zelf africhten verloopt bij meerdere liefhebbers niet goed. Verschillende liefhebbers die ze woensdagmiddag hadden weggebracht misten s‘avonds meer dan de helft van de jongen. Verschillende hadden oude duiven mee genomen zodat de jongen mee konden vliegen. Dat helpt dus ook niet. Al met al geen mooie berichten net voor de eerste vlucht.
Donderdagavond zijn 9 doffers mee gegaan naar Melun 394 km. Zaterdag zijn ze om7.30 uur gelost en de eerste arriveerde op 11.51 uur. Hij was net als de andere duiven hartstikke nat , weer veel regen gehad. Dit was wel te zien aan de rode neusdoppen. Ik had donderdag gekeken bij “vliegweer voor duiven “ en het zag er voor zaterdag niet goed uit. Met aanvoeren van de duiven zei ik nog ze kunnen zaterdag volgens die berichten niet los. Ook volgens de buienradar zaterdagmorgen kwam of zat er regen aan te komen in noord Frankrijk en België. Na het verkeerde advies vorige week om te lossen nu weer verkeerd geadviseerd door de “deskundigen”. Ook de jongen die mee waren hebben het zaterdag niet makkelijk gehad. Nu zitten enkelen weer te koeren dat we te vroeg met de jongen beginnen. Vroeger begonnen we altijd eind juni met de jongen. Dit jaar is een zeer slecht jaar vanwege het extreme weer. Dus de mekkeraars die het te vroeg vinden zou ik zeggen wacht op de natour , ga nu op vakantie of een weekend weg , later is het misschien weer beter. Allen succes op de jonge of op de natour vluchten. Goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com
U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten