Translate,Home

zondag 14 februari 2016

weekbabbel 14 - 21 februari 2016

                Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                         Ren met winddoek bekleed.
Topsport

Dit weekend weer schaatsen , mooi om naar te kijken. We hebben het weer goed gedaan op deze WK afstanden. Op dag drie hadden we weer veruit de meeste medailles (14) behaald van alle landen. Heel vroeger was het schaatsen een keer s’morgens vroeg en ik zei tegen vader dan zet ik de tv in de koestal dan kan ik mee kijken tijdens het melken. Dat was goed zei hij. Ik s’morgens met een tafeltje naar de stal en de tv erop en kijken maar. Dat ik dit deed had hij niet verwacht. Maar dan had hij het maar niet moeten zeggen. De koeien vonden het ook wel interessant want hun koppen stonden naar de tv gericht en ze bleven maar kijken. Dat was nog in de tijd van Kees en Ard , topsporters in die tijd. Als je nu een oud filmpje ziet van die mannen dan is het net of ze stil staan. Toen werden alle wedstrijden op natuurijs gehouden en waren soms de omstandigheden heel wisselend. Toch een pracht sport om te zien.
Met de duiven kan het ook heel wisselend zijn , zeker als er buien in het spel zijn. Gaat een duif links of rechts om de bui of er toch door heen. We hebben vroeger weleens een vluchtje van 60 km gehad waar het concours meer dan een uur open stond. En je hoorde niks van rampvlucht of zo. Als er nu een vlucht van 500 km is en het staat een half uur open dan duurt het al lang. Ik telde vroeger voor iedere 10 km één minuut concoursduur en dan was het een snelle vlucht. Dus 180 km – 18 minuten , 300 km – 30 minuten enz. Kom daar nu eens mee aan. Tegenwoordig gaat het meestal veel sneller. Het is goed dat we een elektronisch systeem hebben anders kwam je het hok niet meer uit nadat je eerste duif er aan komt. In het begin van de jonge duiven vluchten ging ik toen het hok in en was het duiven rapen bij de voerbak om de gummie ring af te doen en te klokken. Het was mooi als ze goed kwamen natuurlijk maar je zag alleen de eerste duif aankomen. Nu is dat veel fijner als je een duif aan ziet komen die de vleugels knijpt om zo snel mogelijk naar binnen te gaan. Dat is prachtig om te zien , toch.

Op eigen hok

De jongen doen het heel goed. In begin van de middag mogen ze in het rennetje op de klep. Doe ik het open dan zitten ze al klaar en in korte tijd zitten de meesten in hun gazen kooitje de omgeving te bekijken. Laat ze daar niet de hele dag in zitten want ze zitten daar best in de trek. De laatste dagen zie ik al veel veertjes bij de jongen. Vandaag (14 febr.) heb ik ook al 4 pennetjes gevonden. Ze zijn 6 weken en gaan nu al ruien en pennen gooien , wel een teken dat ze gezond zijn. Ze worden nog niet verduisterd en er is alleen overdag van 9 tot 17 uur licht aan in het hok. Net als de oude hebben ze de hele winter niks anders gehad dan Ropa 12% en af en toe Tollyamin Forte (vitaminen) van Schroeder. Had al eerder geschreven dat ik winddoek had gekocht bij van Cranenbroeck. Ben voorbije weken in de schuur bezig geweest om rekken te maken. Voorbije vrijdag heb ik ze “ gemonteerd “.  Kijk je van buiten dan zie je geen duiven zitten in de ren. Van binnen uit kan je wel naar buiten kijken. Lijkt me voor mij wel een plus punt. Voordat ik de weduwnaars los liet deed ik eerst de jongen uit de ren naar binnen zodat de doffers ze niet konden zien. Mogelijk gaan de doffers aan het gaas hangen en als ze eenmaal weten dat daar duiven zitten dan wordt er niet of te weinig getraind. Ook de rovers zien ze nu niet en klappen niet of bijna niet meer tegen het gaas. Nu kan ik ze in de ren laten zitten , weer minder werk. Het duiven houden wordt voor Adje zo steeds makkelijker.
Bij de toekomstige weduwnaars zijn de oudste jongen 10 dagen en ze doen het goed. Er zijn al doffers die als gekken aan het drijven zijn. Ik denk er over om deze klier doffers eraf te halen en in een ander hok te doen. Dan kunnen de duivinnen rustig het jong blijven voeren. Ja , jong want bij de meeste lig één jong. Niet dat de eieren niet goed waren maar anders komen er veel te veel jongen. En u weet overal waar TE voor staat is niet goed behalve TEvreden. Had vorig jaar maar van enkele vliegduiven jongen gehouden. Nu wilde ik ze indien mogelijk allemaal één jong groot laten brengen. Voorbije week is het tweede jong gesneuveld. Ik heb bij dat koppel een andere gelegd en dat gaat tot nu toe goed. Maak nu de vloer 2x per dag schoon , zal weer blij zijn als de doffers weer alleen in het hok zitten. Als je jongen gaat kweken is het stront krabben dat hoort er eenmaal bij. Nog een paar weken en dan is dat ook weer achter de rug. De tijd gaat snel zeker als je ouder wordt , een week is zo voorbij. Over een week of vijf zes kan je met goed weer de oude duiven beginnen af te richten. Wil dit jaar het wel enkele keren doen want ik heb veel jaarling doffers en die moeten het weduwschaps spelletje door krijgen. Er is niks zo frustrerend dan dat ze op de eerste vluchten minuten rond blijven klapperen omdat ze het spelletje nog niet door hebben. Niet dat ik er wakker van lig maar het is wel jammer als ze er zijn en buiten blijven spelen. Weer een heel verhaal dit keer , u allen nog een prettig weekend , goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten