Translate,Home

zondag 6 december 2015

weekbabbel 6 - 13 december 2015

              Ad de JONG  -  HEUKELUM

                             Kweekdoffers dag voor het koppelen

Laatste maand 2015

Nog enkele weken en dan is het jaar 2015 al weer voorbij. Het is  een apart jaar geweest met koud , nat en warm weer. Uitgestelde vluchten en zelfs korte vluchten die afgelast werden vanwege de temperaturen. Terwijl de overnacht vluchten dat weekend wel doorgingen. Niet te bevatten natuurlijk. Wat ik zo hoorde zijn deze vluchten heel goed verlopen. Dit jaar op voorstel NPO gelijktijdig 8 jonge duiven en natour vluchten. Vond dit zelf vooraf al niks en op de eerste vlucht hier een drama met binnen komen. Heb ze voor mijn plezier en niet om me te ergeren als ze buiten blijven klapperen.  Daarom de volgende 7 natour vluchten niet meer mee gedaan. Hier heel weinig deelname op de natour vluchten. Wat betekend geen volle wagens. Als dit maar niet betekent dat de vrachtprijs omhoog gaat. Hoef denk toch niet , enkele jaren geleden toen de diesel prijzen omhoog ging moest de vracht omhoog. Nu de diesel prijzen omlaag zijn gaat de vrachtprijs vast niet omlaag. Dat is meestal in de winkels ook zo. Het is net als met dansen twee vooruit en dan één achteruit.

Op eigen hok

Schreef dat er vorige week één jonge doffer nog niet terug was. Ik heb hem niet meer gezien. Wat er mee gebeurd is weet ik natuurlijk niet , dat zou gissen zijn. De duiven zijn voorbije week ook weer enkele keren los geweest. Vrijdagmiddag toen ik ze naar binnen wilde halen stond er een grote rover boven het hok. Hij stond vrij hoog maar toch bleven er een stuk of tien nog wat rondjes draaien. Ja , ze houden het wel in de gaten. Zouden ze alerter zijn nu ze geregeld los gaan. Verder gaat het goed met de vliegers.
De kwekers gaan 7 december bij elkaar. De duivinnen heb ik dan een week bijgelicht van 7.00 tot 9.30 uur en van 16.00 – 21.00 uur. De doffers zijn enkele dagen korter bijgelicht. Andere jaren had ik wel 2 weken bijgelicht en dan had je soms na 4 dagen al een ei. Daarom nu maar een weekje korter het licht aan. Het duurt dan misschien iets langer voordat er eieren in de schaal liggen. Maar dat geeft ook niet. De veertiendaagse verwachting is geen vorst. Als alles goed gaat kunnen ze over veertien dagen zo’n beetje op eieren komen. Heb geen verwarming bij de kwekers. Als je een beetje vorst krijg is niet zo erg , zeker niet als ze zitten te broeden. Wel weer een heel werk het kweken daar elk koppel in een aparte box zit. Heb dubbele kleine drinkbakjes zodat ze iedere morgen gewisseld en gevuld worden. We hebben een grote bloemen gieter die vol mee gaat. De drinkbakjes stapel ik in een piramide en vullen maar. Fluitje van een cent. Mocht het hard vriezen en ze zitten op jongen dan wordt het in de namiddag weer bakken wisselen. Dus hoop ik maar dat het niet te hard zal gaan vriezen. Allen veel succes met de kweek.
Goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com
U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten