Translate,Home

zondag 23 maart 2014

weekbabbel 23 - 30 maart 2014

             
              Ad de JONG  -  HEUKELUM


                                    Lekker onder de infrarood stralen zitten.                                        
Infrarood in het hok 

Voorbije vrijdag heeft Jari van bedrijf Polarheat infrarood verwarming in de hokken op gehangen. Had het vorig jaar al willen doen maar toen is het er niet van gekomen. Nu toch maar laten doen en nu het er in zit denk ik …. had ik het maar eerder laten doen. Kijk op de foto eens hoe lekker de duivinnen in de bovenste schappen zitten. Jari vertelde me dat ze vorig jaar 400 platen van 400 watt hadden verkocht voor in duiven hokken. Veel liefhebbers willen misschien niet weten dat ze deze verwarming hebben. Nou van mij mag u weten dat ik ze er nu in heb hangen. Ze kunnen afgesteld worden op temperatuur en luchtvochtigheid. Zoals u inmiddels wel weet is het weduwnaars gedeelte 2x 16 bakken. In het rechter gedeelte was de temperatuur meestal 4 a 5 graden lager. De duiven die in het koude gedeelte zaten vlogen ook een stuk minder. Daarom heeft nu ieder hok zijn eigen hygro /temperatuur meter. Je kan zelf bepalen hoe hoog of laag je ze instelt. Nu uitvogelen wat het beste is voor mijn hok. Heeft u interesse in infrarood verwarming kijk dan eens op de site www.polarheat.nl uit Lelystad. Net als met de duivinnenbakken van Marco Zandvoort ben ik met de infrarood  verwarming van Polarheat nu al heel blij.

Op eigen hok

Er is voorbije week nog weer een jong gesneuveld en een duivinnetje was gewond en had een gebroken teen. Deze hebben we gespalkt en hopelijk komt het weer goed. Als ze los zijn gaan de jongen af en toe de lucht in en vliegen ze door elkaar heen wat een prachtig gezicht is om te zien wat voor capriolen ze allemaal maken. Je bent weer blij als ze later heel in het hok zitten. Net zondagmorgen duikt een sperwer op een tortelduifje dat enkele meters van het kamer raam op de grond liep. Voorbije donderdag was het heerlijk weer en heb ik de doffers en de duivinnen een eindje weggebracht. Eén late zat bij Jan van Straten in Woudrichem ( Woerkum) ,  ja , de plaats van dokter Tinus , heb hem bij Jan wezen halen. Kan het de duif niet kwalijk nemen want hij was de dam nog nooit af geweest , nu maar hopen dat het de volgende keer beter gaat.
Jammer genoeg zijn de weersvoorspellingen zo dat het de komende tijd een beetje koud blijft. Als het maar droog blijft met een zonnetje erbij dat scheelt wel. Want regen en kou is niet zo lekker. Maar ach , wat kan me gebeuren met de infrarood verwarming van Polarheat in het hok. Als die aan staat lekker voor de duiven maar ook zeker voor de baas. Dan de vrouw maar denken wat doet die toch in het hok ….. nou lekker op een krukje in de warme stralen zitten … heerlijk. Zou je er ook nog bruin van worden !!!

Allen gezondheid en hou je haaks.
Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl
U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten