Translate,Home

zondag 6 oktober 2013

weekbabbel 6 - 13 oktober 2013

           AD de JONG  -  HEUKELUM

                                          Pennen en lavendel tegen motjes.

Dierendag

Het is weer dierendag geweest de weken ervoor krijg je folders met honden , kattenvoer , een mooi kussen of een mand. De winkeliers willen graag dat u in verleiding komt om wat te kopen. Als ik eerlijk ben heb ik daar niet zoveel mee , voor mij hoef dierendag niet. Als je een dierenliefhebber ben dan is dit niet één dag per jaar maar 365 of 366 dagen. Het is bij onze duiven ook zo , ze moeten heel het jaar goed verzorgd worden. En dat doen wij duivenliefhebbers gelukkig ook wel. In de ruitijd is het ook heel belangrijk om ze goed te verzorgen omdat ze een geheel nieuw verenkleed krijgen. Alle pennen horen ieder jaar vernieuwd te worden , is er wat aan de knikker dan blijven er staatpennen staan of ze houden dons vast. En duiven die volgend jaar oude dons hebben zullen niet top presteren.

Vliegprogramma 2014

Van de werkgroep NPO staat in het Spoor een vliegprogramma. Het is een programma waar de oude ook met de jongen mee mogen. Je kan een duif van 12 april tot 27 september iedere week mee geven op een vlucht van 100 – 450 km in totaal 25 vluchten , hiervan 14 tot 250  km en 5 boven 350 km hart van de afdeling. Dus best te doen voor de duiven. Daarnaast 5 dagfond vluchten en voor de marathon 3 ochtend en 3 middaglossingen. Ik vind dat er veel te veel  korte vluchtjes staan , had liever wat meer afstand gehad. De meeste korte vluchtjes zijn in een zucht en een scheet afgelopen. Een paar rondjes blijven vliegen is …. dag vroege prijs. Ik zit op een kortere afstand in de regio en men denkt dat dit voordelig is nou ik kan u verzekeren dat dit totaal niet het geval is. Meestal gaan de duiven mee door en komen uit het noorden terug. Nu zal ik wel domme duiven hebben maar dat hebben dan de meeste op de kortere afstand. Zoals het op dit programma staat lijken het meer op de Quivrain vluchtjes in België. Tegenwoordig kunnen de moderne duiven veel kilometers maken. Waarom worden er vrij veel jaarlingen verspeeld , ik denk omdat ze als jong veel te weinig kilometers hebben gemaakt. In België kunnen de jongen veel kilometers maken , nu zou ik wel eens willen weten hoe het met deze als jaarling gaat. Hier was het vroeger zo dat de beste jongen op de 500+ vluchten de beste oude duiven werden. Met de jongen is in dit schema de eerste vlucht 26 juli gepland. A Coolen schreef onlangs in het Spoor dat bij Afdeling Zeeland de laatste 6 jaar de minste verliezen waren en deze beginnen twee weken eerder dan de meeste afdelingen. Dus waarom later beginnen met de jongen. Mijn vader had heeeel vroeger ook duiven , hij vertelde me weleens dat men vloog uit alle windstreken uit Nederland , ik hoop niet dat we daar naar toe gaan. Later ging men naar Frankrijk en ik meen dhr. Kooi uit Leerdam had op woensdag een duif van st Vincent of Bordeaux. Uit Asperen ging men lopend naar Leerdam om naar deze wonderduif te kijken. Nu tegenwoordig als je zaterdagmorgen geen duif heb van st Vincent ben je te laat. Hiermee wil ik zeggen dat de tegenwoordige duif veel sneller is dan vroeger. Zwaluwen vliegen duizenden kilometers en waarom zouden onze duiven alleen korte stukkies mogen / kunnen vliegen.
Bij mijn Afdeling 7 is er ook een consept vliegprogramma , je kon op je klompen aan zien komen dat er een voorstel zou komen om later te beginnen omdat het dit voorjaar koud was. En ja , gelijk twee weken later op het consept programma , daarom één midfond vlucht minder , ik zou op 12 juli er een vlucht van 450 km bij plannen. Is het volgend jaar prachtig weer in maart , april dan zitten velen te zuchten hadden we maar gevlogen. Duivenmelkers zijn vaak niet te volgen.

Op eigen hok

Het ene gedeelte van de doffers is voorbije week elke dag een uurtje los geweest. Een woensdag toen ze naar binnen gingen was er een jaarling te weinig. Deze kon ik omdat het een schift bontje is. Gelukkig viel hij een drie kwartier later op het dak en kwam hij naar binnen , weer een opluchting dat alles weer in het hok zat. De andere helft van de doffers zullen komende week er aan moeten geloven en mogen dan ook naar buiten. Alle duiven zijn 2 keer in bad geweest waar ze zeker met dit mooie weer zo in duiken. Als de zon er was gingen ze lekker in de ren op één vleugel liggen.
Bij de Afdeling kon je voor de vluchten één jonge duif opgeven , wat ik ook heb gedaan. Je weet het nooit dus het is een gok. En laat nu de duif die ik opgegeven had derde zijn geworden. Uit dit koppel is er één naar het vlieghok gegaan. Dit jong komt uit Shakira 1e Nationaal Jong , de vader is een duif uit 2 Henk Simonsz duiven die ze van Miel v d Branden heeft.
Er is nu ze zo hard ruien niet zoveel te vertellen. Wel ben ik weer pennen aan het sparen om ze in een potje te zetten zodat volgend jaar de eventuele motjes die in het hok zitten daar aan kunnen knabbelen. Zo blijven ze van de duiven af , deze zitten dan ook rustiger in het hok. Vorig jaar had ik dit ook geschreven , heb nog niet gehoord of er liefhebbers zijn die het geprobeerd hebben en er voordeel van hadden. Dit jaar had ik minder last van motjes maar er hangen ook bosjes lavendel in het hok , dit zou ook helpen tegen motjes. Als de lavendel bloeit afknippen en  klaar voor gebruik. U zal zeggen en in begin volgend jaar dan , afknippen en in een gesloten papieren zak doen. Dan heb je volgend jaar in begin seizoen al de geur van de lavendel in het hok. De verse kan je later knippen en direct in het hok hangen of liggen. Ik zorg wel dat de duiven er niet aan kunnen komen. Weet niet of het slecht is maar dit uit voorzorg.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten