Translate,Home

zondag 13 januari 2013

weekbabbel 13 - 20 jan 2013

               

 
 
Op hokbezoek

Deze week 2 dagen op hokbezoek geweest bij Henk , hij wil in de toekomst weer gaan vliegen met de duiven. Nu heeft hij er nog weinig tijd voor , hij wil een mooi kweekhok duiven zien te krijgen , nou dit heeft hij al denk ik zo. Zijn jongen worden dit jaar op enkele hokken getest zodat hij weet waar de goeie uit komen. Henk heeft me op de foto gezet ( zie foto) met een dochter van Arno en Shakira die hij bij mij heeft gehaald , een echt toppertje. Er zit zeer goed materiaal maar je moet met het koppelen een beetje geluk hebben of  “ het pakt “ zoals we dan zeggen. Er zijn liefhebbers die het weten hoe te koppelen maar als je dan vraag hoeveel koppels heeft u , dan zijn het er vaak heel veel. Als ik er verstand van had , dan waren hier niet zoveel duiven. Dan zaten hier maar enkele kweekkoppels , 10 weduwnaars en 20 jongen. Maar aangezien ik het niet weet zitten er meer. Goed voor de voerboer zullen we maar zeggen. Bij deze wil ik Henk bedanken voor de goede zorgen en de leuke melkersdagen , was top.

Op eigen hok

Doordat het nu ineens winter is geworden , is het plan veranderd en zijn de weduwnaars niet gekoppeld. Aan de kwekers is nu werk genoeg om ze bij te houden , ze zitten allemaal in aparte kweekboxen wat echt ideaal is. Wel moet je elk koppel apart voeren en drinken geven. Ook wordt nu de box geregeld schoon gemaakt dus meer werk dan dat ze in de ren op roosters zitten. Ze zijn vanaf vrijdagmiddag 4 januari bij elkaar en zoals eerder gezegd : als ze bij Ad op eieren komen dan hebben we meestal vorst en of de duvel er mee speelt het is dit jaar ook weer zo. Later eens kijken of ik de weduwnaars zo kan koppelen dat ze ongeveer gelijk leggen als de kwekers voor de tweede keer op eieren komen. Dan zijn de jongen ongeveer even oud en kunnen ze er gelijk afgezet worden. Ben eigenlijk wel blij dat ik geen vroege winterjongen heb nu het weer is gaan vriezen met mogelijk af en toe wat sneeuw. Zou ze toch niet buiten kunnen laten vanwege de roofvogels en dan nu weer van dat koude weer …. brr. Nu het vriest en overdag de zon schijnt zien de duiven er wel gelijk mooier uit , beter als al die nattigheid van de afgelopen tijd. Ondanks dat de duivinnen van de kwekers niet zijn bijgelicht lagen zaterdagavond 12 januari de eerste eieren in de schaal. Had wel verwacht dat ze iets langer werk zouden hebben dus dat valt nog best mee. Nu maar afwachten of de rest ook snel op eieren komt en dan maar hopen dat er een mooie ronde jongen in de schaal komt te liggen. 

De overnacht duiven zitten nog bij elkaar , als het niet meer zo koud is zal ik ze nog eens loslaten. Denk deze in februari van elkaar te halen. Hier zit maar 1 doffer die vorig jaar is mee geweest op de overnacht. De rest is nog nooit van de dam ( erf ) geweest en dus ook nog nooit afgericht. Voor de kweek zitten er duiven van Gert Jan de Hoogh uit Oosterhout en één duivin van Leen Horsen uit Hellouw. Ook nog enkele van mijn eigen soort. Later maar eens kijken wanneer die gekoppeld worden zodat de jongen wel afgericht kunnen worden dit jaar.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl
U kan de weekbabbel en andere zaken bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten