Translate,Home

zondag 2 december 2012

weekbabbel 2 - 9 december

                         
 

Laatste maand 2012
 
De laatste maand van het jaar 2012 is alweer begonnen wat gaat de tijd toch hard. Voor je het weet zit je weer in een nieuw jaar. Eerst nog jongen kweken want voor je het weet zitten de duiven in de mand om ze af te gaan richten. Twee en een halve maand geleden was de laatste vlucht en over drie en een halve maand beginnen de vluchten weer. Ja de tijd gaat hard voor je het weet ben je een oud en kaal mannetje en kan je een verzorgingshuis in als die er dan nog zijn. Maar ach , daar moeten we ons eigenlijk maar niet druk om maken , we worden nu door deze regering toch wel uitgekleed. Woensdag naar Ronny in Zondereigen geweest om een auto vol voer te halen , zal deze maand nog wel een keer gaan want met de kweek gaan er heel wat zakken voer en allerlei door heen. Op de terug weg gelijk Euro95 getankt voor € 1,54 was toen hier  € 1,71 dus dat voordeel ook maar meegenomen. Je weet nooit wat voor weer het wordt en dan heb ik het voer maar vast in huis liggen. Zaterdag met Jurgen naar Hornbach in Breda , wat een grote zaak zeg , schijnt de grootste van Europa te zijn. Sint en Pieten waren er ook en de kinderen mochten op de foto en kregen daarna van Sint een cadeautje , heel leuk. Ze hebben daar echt bijna alles in huis. Je kan daar wel heel de dag rond kijken , we zijn er ook een heel tijdje geweest. Ook is er een drive in om de grotere dingen te halen , prima geregeld daar. Alleen jammer dat ze de gipsplaten die we moesten hebben niet hadden. Er komt een nieuw plafonnetje in de kamer en om daar een plaat van 3,60 in te leggen staat ook niet zo netjes als je er een stuk aan moet plakken. Volgende week maar eens kijken waar langere te koop zijn.
 
Op eigen hok
 
Hier nog lekker rustig , het zal wel begin januari worden als er gekoppeld gaat worden. Dit hangt ook af wat voor weer het dan is  , is het me te koud dan mogelijk nog wat later. Zal het tegen die tijd wel zien. Voor de echte winterkwekers is het alweer begonnen , ze zijn weer druk met koppelen. Hoe zal het dit jaar gaan , het ene jaar gaat het vanzelf en het andere jaar zitten er bij die elkaar niet direct willen pakken. Als u bezig bent met de kweek veel succes toegewenst.
Hoe doe ik het bij de weduwnaars als ze gekoppeld worden. Op de koppeldag worden de duivinnen nadat ze gevoerd zijn in de namiddag in de halve bak opgesloten zodat de doffer niet bij de duivin kan maar er wel naast zit zo kan men aan elkaar wennen. Ook zijn de volgende dag de doffers dan wat rustiger. De koppels die vorig jaar bij elkaar zaten blijven bij elkaar en deze worden dan opgesloten. Een weduwnaar waar ik graag jongen van wil gaan ook direct bij elkaar in de bak zodat ik ook zeker weet dat de jongen er uit komen. De rest gaan gewoon los in het hok en moeten zelf maar een partner uitzoeken van deze hou ik meestal geen jongen aan. Je kan ze niet van allemaal houden het moet te overzien blijven. Als ze allen gekoppeld zijn gaan ze om beurten een uurtje los , dat kan ik wel doen omdat ik thuis ben. Om wat meer tijd te hebben koppelen veel liefhebbers in de kerstvakantie. Het koppelen is wel wat werk , maar ach , je bent van de straat zullen we maar zeggen. Ik heb er ook een hekel aan als het regent of koud is als er gekoppeld is en ik geregeld naar het hok “ moet “ om een ander koppel los te laten. Meestal komen ze wel elke dag een keertje los omdat de vaste koppels gelijk vast zitten. s’Avonds zit ik liever binnen lekker warm bij de kachel. Als er eenmaal eieren zijn gaan er eerst 2 en later meer koppels gelijk om beurten los. Je bent er zo overdag een 14 dagen mee doende , moet ik een keer weg dan zit één koppel waar ik ze graag van wil hebben alleen los op het hok en blijft de rest vast zitten. De koppels die in hun bak vast zitten krijgen dan in de potjes die in de bak staan water en eten. Ze komen niets te kort en dan hoop ik dat ze dat niet vergeten en me tijdens de vluchten belonen door vlot naar huis te komen.
Het koppelen bij de kwekers is makkelijker , staan de koppelingen eenmaal op papier dan is het de duivin bij de doffer doen en klaar is Ad. Deze zitten allemaal in kweekboxen , in iedere box zit wel een schapje  zodat de duivin even aan de doffer kan ontsnappen mocht de doffer in het begin te gek doen.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl
U kan de weekbabbel en andere zaken bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten