Translate,Home

zondag 2 september 2012

Weekbabbel 2 - 9 september


Taart vluchten
 
Binnenkort beginnen voor sommige delen van het land de taart vluchten. Hier gaan nog een behoorlijk aantal zomer jongen mee naar toe. Je hoort zo weleens dat van deze taartjongen er later best een aantal zich ontpoppen als goede vliegers. Hier in de buurt zijn er voor zover ik weet geen taart vluchten. De laatste natour vlucht is hier op 15 september , dan is het vliegen weer gebeurd voor het jaar 2012. We kunnen weer gaan selecteren altijd weer een lastige klus. Bij de oude is het vaak niet zo moeilijk maar welke jongen hebben het goed gedaan , dat is ook weer betrekkelijk. Een jonge duif moet je aanstaan , glad in de veren zitten ,  fris thuiskomen van de vlucht , goede ouders hebben , zo zijn er wel meer dingen te noemen. Heeft zo’n duif maar enkele prijsjes dan kan die duif je best volgend jaar veel plezier bezorgen. Ik weet wel je kan niet alles houden , anders zou er elk jaar een hok bij moeten komen en dat is geen optie tenminste hier niet. Eigenlijk moeten het er hier wat minder worden maar ja dan vind ik het weer zonde om ze weg te doen. Wordt moeilijk dit jaar met de jongen ze hebben het dit jaar niet goed gedaan , ook hebben ze maar 1 vlucht boven de 300 km gehad en dan ook nog meestal met wind op de staart. Ze hebben veel te weinig kilometers gemaakt althans dat vind ik. Als het volgend jaar eens veel kopwind zou zijn  dan wil ik wel eens zien hoe de jaarlingen het er vanaf brengen.  
 
Op eigen hok
 
Er zijn dit keer 15 jongen mee gegaan , ze gingen naar nationaal  Mantes la Jolie  nou …  nationaal kan ik het niet noemen het is gewoon een Afdelingsvlucht meer niet. De Orleans koorts zoals die er vroeger was is er allang niet meer , jammer. Was toen wel mooi als je een horloge , servies of een andere prijs won. Maar dat is vervlogen tijd en dat zal jammer genoeg niet snel terug komen.

Nadat ze op alle 4 de losplaatsen om 8.30 uur gelost waren. Kwam de eerste hier om 13.27 uur , het is net of de duvel er mee speelt net enkele minuten eerder ging de buurman met de kettingzaag aan de gang , dus weer vliegen , kan er nog wel bij dit jaar. De tweede kwam er vlot achter aan en na enkele minuten gingen ze toch maar naar binnen toen het even stil was op 13.30 uur stonden ze op de display. Op 13.33 uur weer twee naar binnen ze kwamen regelmatig af en ze waren allen die middag weer thuis. In de club werd begonnen met 12-13-15-16 dus niet te vroeg maar dat wist ik wel vooraf toch wilde ik ze nog wat kilometers laten maken. Het was de laatste vlucht voor de jongen dus kunnen ze rustig verder gaan ruien wat ze al best doen er zijn er die ondanks het verduisteren en bijlichten al op 2 oude pennen staan. Als ze goed waren geweest had ik ze nog graag de laatste twee natour vluchten mee gegeven, nu dit jaar maar even niet.
 
De derde natour vlucht was uit het Franse Niergnies deze werden om 9.30 uur gelost. Als eerste kwam Dennie 08-901 die vooraan op de klep viel en daar rustig bleef zitten , dus dag vroege duif. Heb met hem al gehad toen hij ook eerste thuis was dat ik naar het hok liep en dat hij weer lekker rond ging klapperen de deugniet. Dus maar wachten totdat hij naar binnen ging toen dit gebeurde  stond de tijd op 12.15.58 uur om 12.33.25 zaten alle 17 duiven die mee waren weer in het hok. In de club werd begonnen met 2 en 5 , wel een succesje de eerste prijswinnaar kwam bij mij vandaan. In de club 9 in de uitslag en in de regio 3b staan er 15 op de uitslag bij de Compuclub.

Komende week een natour vlucht uit Morlincourt de week er na de laatste uit Nanteuil en dan zit het er weer op voor dit jaar.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl
U kan de weekbabbel en andere zaken bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten